تشریفات کسرا

تفویض موضوع خوب گامی عمده به سوی اجرای یک سخنرانی اثربخش است. هنگامی که داستانی تعریف می کنید، دوست دارید مخاطب تان علاقه مند و مشتاق باشد؛ پس موضوعی برمی گزینید که برای مخاطب گیرا باشد. همین موضوع برای سخنرانی هم صادق است. طی انتخاب موضوع، مخاطب تان را درون نظر بگیرید. از خودتان بپرسید: چه موضوعی برای مخاطب جذاب خواهد بود؟



اگر مطمئن نیستید که چه موضوعی برگزینید، موارد زیر را در نظر بگیرید: رویدادهای جاری (نامه ها، رسانه های دیگر) تجربه های شخصی سرگرمی های خودتان؛ آیا مخاطب تان شناختی از اصول بدوی خواه اصطلاحات مخصوص مشغولیت شما دارد؟ کارتان؛ آیا موضوعاتی هست که شما در لحظه کارتان آموخته باشید و برای افرادی که با حرفه ی شما آشنا نیستند، مفید باشد؟ تاریخچه هایی که احتمالا اخیرا خوانده اید

ترفند این است که تا جایی که می توانید، بوسیله مخاطبی که شنونده ی شماست، نزدیک باشید. بن های تخصص تان

طی انتخاب موضوع، زمینه هایی را که در آنها تخصص دارید، داخل نظر بگیرید.

بسیاری از افراد در ماخذ هایی خاص، فنی هستند. متخصصان، کسانی هستند که دانشی جامع از چیزی دارند که اغلب افراد ندارند. تخصص زمانی است که کسی دانش زیادی در حوزه ای علنی دارد. دانشمندانِ موشکی فنی هستند؛ و همین نعوظ تحلیل گرانی که درباره ی فوتبال در تلویزیون سخن می گویند. وقتی در پی انتخاب موضوعی بخاطر سخنرانی تان هستید، هر زمینه ای را که داخل آن تخصص دارید، داخل دید بگیرید. انتظار نداشته باشید که درباره ی موضوعی که از آن آگاهی اندکی دارید یا اصلا چیزی نمی دانید، گویا و سلیس سخن بگویید. روان بودن خطبه شما نسبتی مستقیم با دو شرط بنیانی دارد: دانش تان درباره ی آنچه قرار است بگویید و آشنا وجود داشتن تان با طریق ی گفتنِ آنچه که می دانید به مخاطب.

زمینه ی تخصصی شما شاید موضوع نیکوکاری باشد که درباره اش سخنرانی کنید؛ زیرا که از پیش با آن آشنایی دارید. یکی از مزیت های این آشنایی این است که زمان مربوط به پژوهش را کاهش می دهد. در عوض، پژوهش اغلب با هدفِ اصلاح و غنی کردنِ تخصص تان و اطمینان از آشنایی تان با مباحث حوالی آن موضوع انجام خواهد شد.

با گزینشِ ماخذ ای که دانشی تخصصی و حرفه ای درباره اش دارید، احتمال اینکه سخنرانی تان به شکلی مؤثر به مخاطب منتقل شود، اضافه می یابد. برای مخاطب، شما مرجع موضوعی هستید که درباره اش سخن می گویید؛ پس برخورداری از دانش پیشین، بوسیله ظن متجاوز تأثیرگذار است. خطبه ای که به گستره ی تخصصی تان مربوط است، بر علم وسیع ی شما متکی دارد و در این حالت، شما آسان خیس می توانید نکات خاص موضوع را برای مخاطب توضیح دهید. بنیاد های مورد فرع تان

زمان انتخاب موضوع، به زمینه هایی بیندیشید که بوسیله آنها دلبستگی مند هستید.

درحالی که اغلب افراد تو زمینه هایی مشهود تخصص دارند و دارای دانش و مهارت فوقانی هستند، معمولا زمینه هایی وجود دارد که شاید چندان درباره گیرایی ندانند؛ اما به دانستنِ بیشتر مشتاق هستند. یک تمبر شاید شوقِ کلکسیونرشدن را در فردی برانگیزد؛ یا شاید دوست تان طیِ گفت وگویی، ایده ای را به شما معرفی کردن کرده است که برای تان جذاب است؛ اما زمانی نداشته اید که آن را به شکلی جامع وارسی کنید. وقتی می کوشید تا موضوعی معتمد بخاطر سخنرانی تان برگزینید، هر زمینه ای را که بوسیله آن دلبستگی مند هستید، تو نظر بگیرید.

مزیت های بسیاری بخاطر خیز وجو درون زمینه های موردعلاقه برای موضوع سخنرانی تان وجود دارد. وقتی درباره ی موضوعی کندوکاو می کنید، از تعلق ی صِرف به شناختی خوب حرکت می کنید. از این راه، دست خط شما بازتابنده ی مخاطبی است که شما با وی گفت وگو خواهید کرد. شعار شما به عنوان سخنران، این است که مخاطب را به موضوعِ خطبه تان علاقه مند کنید و سپس در طول سخنرانی، به آنها درباره ی موضوع اطلاعات بدهید.

طی انتخاب موضوع، بوسیله زمینه ای بیندیشید که مورد علاقه تان است. سپس، از خودتان چند پرسش کنید؛ مثلا «چرا بوسیله نظرم این موضوع جالب است؟» و «دقیقا چه چیز، این موضوع را برایم جذاب می کند؟» حساسیت کنجکاوی ابتدایی را عقب کنید و ببینید که چطور می توانید این حسِ علاقه را درون سخنرانی تان بازسازی کنید تا مخاطب تان، به قانون ای مشابهِ خودتان، بوسیله موضوع دلبستگی مند شود. سپس، بیندیشید که چطور می توانید این دلبستگی را با استیناف در این زمینه و آموختنِ بیشتر، غنی کنید. هدف خطبه شما، هدایت مخاطب از همان مسیری است که خودتان پیش تر رفته اید؛ یعنی از اشتیاقی با خودی اندک بوسیله سوی درکی آگاهانه. تندباد فکری

تندباد روحی روشی است بخاطر یافتن موضوع مناسب برای خطبه.

شما شالوده های تخصص تان را تو نظر گرفته اید. به زمینه های مورد علاقه تان اندوه اندیشیده اید؛ ولی هنوز داخل تلاشید تا موضوعی برای سخنرانی تان انتخاب کنید. علاوه کنار این راه های برگزینی موضوع مناسب، طوفان فکری دستگاه ای مؤثر برای طرحِ موضوعات احتمالی خطبه است.

به یک جلسه ی تندباد فکری مشابه آنچه فراغت است درون طول یک طوفان پا بر جا عارض دهد، بیندیشید. ایده ها را مثل باران ببینید. طوفان های خوب سرشار از بارش هستند و یک نشستِ تندباد فکریِ خوب باید سرچشمه ی ایده های فراوانی باشد. جلسه ی طوفان فکری، چنانچه به عطا مدیریت شود، با یک رعدوبرقِ لحظه ای، موضوعِ لایق ای را برای خطبه تان کشف می یواش.

مرام نشستِ طوفان فکری این است که به خودتان اجازه دهید احصائیه زیادی ایده را که معمولا تو بستگی با هدف خاصی هستند، تولید کنید. خلال طوفان فکری برای موضوعات سخنرانی، بالای کاغذ سفیدی بنویسید: «سخنرانی ام باید درباره ی چه موضوعاتی باشد؟» سپس، زیر این پرسش، هر آنچه را که بوسیله حافظه تان خطور می کند، طیِ مدت زمانی مشخص، بنویسید. بکوشید بخاطر این پرسش، بیشترین پاسخ های متفاوتی را که از ذهن تان می گذرد، روی کاغذ ثبت کنید.

طوفان فکری یکی از گونه های متعددی است که به شما کمک می نرم تا بهینه موضوع را برای خطبه تان واضح و انتخاب کنید. تندباد فکری، نسبت به دیگر روش های ایده یابی، شما را با آرامش بیشتری بوسیله ایده ی پایانی می رساند. از تندباد فکری، به نشانی راهی برای رسیدن بوسیله ایده های متفاوت برای موضوع بهره بگیرید. بکوشید تو کشش طوفان فکری تان، ایده های موضوعیِ خلاقانه ای مطرح کنید. موضوعی که به عطا تفویض شده باشد، کلیدی برای سخنرانی چیره است. نهایی کردن موضوع

پس از تولید ایده های گوناگون، زمان آن است تا موضوع را به بحثی محدود کنید که مطمئن هستید برای سخنرانی تان مناسب است.

پس از پژوهش و کندوکاو فراوان، موضوعی را انتخاب کرده اید. تبریک! حالا قسمت شیرین ادبیات از طرز می رسد: آن موضوع را برازنده مدیریت کرده و خطبه تان را پرورش دهید. به امر مقدماتی، به عنوان گلچین هدفی عمومی فکر کنید. اینک کمال مطلوب این است که شعار تان را محدود کنید و محورش را هویدا کنید.

اگرچه پیوستن به این تصمیم گیری آسان نبوده است، تصمیم گیری درباره ی موضوعی کلی، فقط شما را به سوی درس یک خطبه راهنمایی کرده است؛ و خیر به سوی پایان کار. برای نمونه، اگر تصمیم بگیرید که موضوع تان درباره ی بسکتبال باشد، این موضوع بسیار گسترده است. سخنرانی تان درباره ی تاریخچه ی بسکتبال خواهد بود؟ خواه درباره ی بازیکنانی مشخص؟ یا قوانینی خاص؟ نهایی کردنِ موضوع تان، عبارت است از فرایند اطلاع موضوعات فرعی؛ این موضوعات، پارامترهای سخنرانی تان را شکل می دهند. چنان که این پرسش ها نشان می دهند، انتخاب موضوعی کلی فقط گام نخست است؛ آنچه باید انجام دهید، خبر گام ی ربط تان با موضوعِ سخنرانی از قانون انشعاب آن بوسیله جزء های مهم است.

وقتی اقدام بوسیله محدودکردنِ مرزوبوم های مشخصِ موضوع کلی تان می کنید، نکته ی مهم این است که چقدر زمان بخاطر سخنرانی تان دارید. هر چه زمان تان کمتر باشد، موضوع باید محدودتر شود. چنانچه زمان تان قدری بیشتر است، شاید بتوانید دامنه ای فراخ تیز را پوشش دهید. از فردی های زمانی بوسیله نفع خودتان یکروز بگیرید و دامنه ی سخنرانی تان را باریک خیس کنید.

معلوم کردنِ گام ی موضوع نه تنها نگارش سخنرانی را آسان پر حرارت می کند، بلکه گمان احاله مؤثرتر سخنان تان را به مخاطب افزایش می دهد. پوشش دامنه ای محدود به شما اجازه می دهد تا اطلاعات جزئی تازگی را در نظر بگیرید و موضوع تان را به شکلی جامع مرطوب و عمیق تر بیان کنید. وقتی خطبه تان به خشکی امدن موضوعی خاص متمرکز است، مخاطب آسان تر می تواند آن را پشت نرم و با توجه به کمال مطلوب سخنرانی تان، آگاه یا متقاعد شود.

مجموعه آموزش سخنرانی و فن اقرار مهارت سخنرانی و تدبیر پیش روی را بیاموزید و مخاطبان را کدر و مبهوت خود کنید.

24،000 تومان20،000 تومان مشاهده محصول
  • ۹۸/۰۴/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی