تشریفات کسرا

در هر خانه، سه یا چهار بیمار وجود داشت که از سرماخوردگی، سردردهای شدید، تعریق، درد ظهر رنج می سرما. عقب نشینی سردردها بخاطر وعده چهارم خواه پنجم دیگر برای برخی بیماران تحمل شدنی نبود و بوسیله کما، یاوه گویی و درنهایت مرگ منجر می شد. سن اغلب بیمارها بین ۵ تا ۲۰ سال وجود. آن ها حتی بوسیله درمانگاه ها و امکانات بهداشتی ساده هم دسترسی نداشتند و به راحتی جان خود را از مشت می دادند.

ماجرای فوق، بخشی از گزارش بیماری همه گیر مالاریای اتیوپی تو سال ۱۹۵۸ وجود که منجر به اجل تقریبا ۱۵۰ هزار نفر تنها در یک فصل از سال شد. البته قدمت این بیماری به آخرین روزهای امپراطوری روم بازمی گردد که بنا به فرضیه ای، انگیزه کمبود این استبدادی بوده است یا می توان نسب های آن را حتی در سمج باستان، هندوستان قرن نوزدهم و حتی درون کل کتاب نبض وجو کرد.

مالاریا یکی از قدیمی ترین بیماری های بدخیم است که از دیرباز بسیاری از اجداد انسان را آلوده کرده، بر تکامل او تأثیر گذاشته و حتی علت نیمی از کل مرگ ها در عصر حجر بوده است. امروزه نزدیک به نیمی از جمعیت دنیا در معرض خطر ابتلابه مالاریا فراغت دارند. این بلای ناگهانی سالانه ۴۰۰ هزار نفر را بوسیله کام اجل می کشاند که اغلب آن ها درون آفریقا زندگی می کنند.



دروازه بندها در حال حاضر بهینه رویه برای پیشگیری از گشادگی مالاریا هستند

آمار مرگ ومیر کودکان آفریقایی بر معلول مالاریا به دو مرگ در دقیقه می رسد؛ اما امروزه، دوباره امید به فرجام این مصیبت مهلک افزایش یافته: ابتدایی واکسن نوبه در برنامه های ایمن سازی مالاوی، غنا و کنیا معرفی کردن شده است.

واکسن جدید توسط گلاکسو اسمیت کلین با امان مؤسسه ی بیل و ملیندا گیتس و نهادهای دیگری مثل راه اندازی جهانی بهداشت (WHO) و Gavi، هیئت قانونگذاری ی جهانی واکسن، توسعه یافته است. ابتکار این واکسن حاصل ۳۲ سال پژوهش بوده و بیش از ۷۰۰ میلیون دلار خرج دربرداشته است.مقاله های مرتبط:استفاده از ویروس عفونی کننده فرخنده برای تولید واکسن HIVسیستم کنف بدن آدم آمادگی رویارویی با محیط بهداشتی دنیای مدرن را ندارد

براساس آزمایش ها، تأثیر پیشگیری این واکسن تو یک بازه ی چهارساله، ۴۰ درصد است که از این دیدن تأثیر آن با واکسن آنفولانزا برابری می کند؛ درحالی که واکسن دیفتری ۹۷ درصد مؤثر است و امروزه این بلای ناگهانی کاملا جوهر کن شده است.

واکسن جدید مالاریا، بنیانی ترین و مؤثرترین طرز مبارزه با این بیماری مهلک در چند سال اخیر است که نبوغ پیشگیری از هزاران مرگ ومیر و کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی ناشی از مراقبت یا درمان بلای ناگهانی یادشده را دارد. مسئولان بهداشت آفریقا نسبت به گوهر کن شدن این بیماری امیدوار هستند. آنتونی سیا اسار، مدیر مدخل سلامت و بهداشت غنا و یکی از مسئولان مرتبط با پیاده سازی این واکسن می گوید:هرگز فرض نمی کردم تا وقتی زنده هستم، این طور واکسنی ابتکار شود اما حالا شانس دهش داریم. قبلا شاهد ریشه کن شدن این بیماری در فداکار قاره ها بودیم، بخاطر آفریقا بی آرامی این اتحاد خواهد افتاد.

البته این طور دشمنی به آسانی ضعف نمی خورد زیرا بدن انسان بخاطر هزاران سال، میزبان خوب و قابل اعتمادی برای آن بوده است. مالاریا توسط تک یاخته ای بوسیله شهرت پلاسمودیوم بوسیله وجود می آید. پلاسمودیوم، جانداری مورد سلولی انگلی است و از بافتن انسان تغذیه می نرم. از پنج جنس متداول مالاریا که انسان را آلوده می کنند، بدخیم ترین و کشنده ترین آن ها، پلاسمودیوم فالسیپاروم است.

نیش پشه های آنوفل، عامل واقعی مسری نوبه هستند. این حشرات خون آلوده را بین افراد جابه جا می کنند؛ بنابراین مالاریا درون فضا های مستعد نمو این حشرات مثل مناطق گرمسیری و آب های ایستا (لارو این پشه در آب زندگی می بطی ء و عاری آن به تکلیف نمی رسد) بیشتر است. پس ازآن حشره های کبیر از خون انسان تغذیه می کنند.

روم باستان جهیز فاضلابی ضعیفی داشت. عالمگیر بیماری نوبه منجر به سقط وهله و مرگ کودکان و مبصر سالان می شد و به باور ی برخی مورخان، این بلای ناگهانی درنهایت استبدادی روم را بوسیله زانو درآورد. حتی مناطق سردتر قرین بریتانیا حزن از این ریسک در پناه نبوده اند. مالاریا قرن ها با اشتهار تب مردابی تو جنوب بریتانیا رواج داشت و منجر به اجل هزاران نفر شد؛ که دلیل آن را هوای بد مرداب ها می دانستند. آخرین نمونه های بومی بیماری درون این منطقه، دو بی نظیر لندنی بودند که در ۱۹۵۳ در استاکول به بیماری یادشده مبتلا شدند.



سلول قزل خونی آلوده به مالاریا

در اواخر دهه ی ۱۸۹۰، یکی از پزشکان نظامی که در هندوستان زندگی می کرد، با تشریح پشه ی نوبه مدال داد عامل واقعی انتقال این بیماری انگلی، حشرات هستند. کشورهای اروپایی با دگرگونی محیط ازجمله گشایش فاضلاب ها، پاک سازی نواحی فقیرنشین و دیگر مناطق حشره نبض و با حشره کش و آب های نقیض چربی به مبارزه با این مصیبت پرداختند. کشورهای ثروتمندتر توانستند بیماری را حتی در نواحی مرطوب و حشره خیزی متشابه سنگاپور جوهر کن کنند.

اما شیوع این مصیبت در منطقه ی جنوب صحرای آفریقا بیشتر بود و تقریبا نیمی از کودکان والا چهار یا پنج سال را بوسیله صدای زیر مردانه اجل کشاند. فرض می شود مالاریا برای اولین وهله با نمود کشاورزی در آفریقا (بر اثر پاک سازی زمین) یعنی حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش تجلی پیدا کرد. قدمت مالاریا درون متون سومری و مصری به ۴۰۰۰ سال قبل بازمی گردد. از آن زمان مناسبت ی موکد انسان و مالاریا آغاز شد.

تو مقابل، بدن مردم هم به آسانی تسلیم این حمله نمی شود. تو طی نسل ها، انباشتگی های دون تأثیر این بیماری، استراتژی های متعددی را بخاطر گمراه کردن پلاسمودیوم اختراع کرده اند. بخاطر شهید می توان بوسیله تغییر شکل هموگلوبین حامل اکسیژن خون رمز کرد. البته این فرمان با خرج های سزاوار سرزنش توجهی همراه بوده است. برای مثال اندک خونین داسی شکل و تالاسمی هر دو منجر بوسیله ضعف و کاهش طول زندگی می شوند، اما درعین حال از بیمار دربرابر ویروس مهلک مالاریا مقاومت می کنند.انگل نوبه پس از ورود به بدن انسان چند مرتبه تحول شکل می دهد

جدای از استراتژی های ژنتیکی چندنسلی، پلاسمودیوم بسیار مبهم زیرفون از باکتری ها و ویروس های بدن انسان است و به همین دلیل انقراض آن بغرنج است. این ویروس از نبوغ تطبیق پذیری بالایی برخوردار است؛ بنابراین بلافاصله از آنکه سیستم ایمنی از وجود ویروس آگاه شد و به پوشش مولکولی خویشتن (آنتی ژن ها) حمله کرد، این انگل برای فریب جهیز امن یک آرایش متفاوت به خود می گیرد.

مؤثرترین پدافند دفاعی پلاسمودیوم، چرخه ی حیات مبهم ی آن است. پلاسمودیوم پس از دخول به بدن انسان، درون طول حرکت دورانی ی عمر خویشتن نیکو تغییر شکل می دهد. هرکدام از شکل های این انگل، آنتی ژن های متفاوتی را به سیستم ایمنی فریب خورده ارائه می کنند.

تنها یک کود نیش حشره ی آلوده منجر بوسیله تولید تقریبا ۱۰۰ اسپوروزوئیت (هاگ انگلی) در خون قربانی می شود و تنها ۳۰ دقیقه طول می کشد تا به شش برسد و تو سلول های آن خفا شود. خلال ۷ الی ۱۰ روز، انگل های نوبه چند طبق می شوند و به لباس مروزوئیت درمی آیند. سپس مروزوئیت ها از سلول های کبد به سرعت خارج می شوند و بخاطر فرار از جهیز ایمنی بدن وارد پوشش های حفاظتی می شوند. پوشش های حفاظتی در مسئله خون متلاشی می شوند و مروزوئیت ها بوسیله سلول های سرخ خونی حمله می کنند. مروزوئیت ها داخل این کود با سرعت فوقانی افزودن می شوند و گلبول های خونی را نابود می کنند. در این مرحله است که فرد بیمار، تب های اطراف ای را تجربه می کند. در مرحله ی پس ازآن مروزوئیت ها بوسیله انگل های جنسی یا گامت های نر و ماده تبدیل می شوند. سپس حشره ای دیگر از خون فرد مبتلا تغذیه می کند و این گامت ها داخل شکم حشره بوسیله اوکینت تحول می شوند که تو دیواره ی بطن پنهان می شوند و به اوسیت تحول می شوند. هاگ های انگلی یا اسپوروزوئیت های جدیدی درون اوسیت ها تشکیل می شوند و به این تزیین حشره ی ناقل می تواند انگل ها را بوسیله قربانی متاخر منتقل کند.

اسپوروزوئیت ها مدت کوتاهی در خون می مانند و عزب تعداد قدری از آن ها کافی است تا سیستم زنهار بدن حمله را آغاز کند؛ به مرورزمان مروزوئیت ها توزیع می شوند؛ سرعت تبدیل انگل های مالاریا بوسیله قدری پشته است که سیستم پناه بوسیله ماندگی می تواند آن ها را کنترل کند. بنابراین زمانی که بدن در حال مدیریت و واکنش به یک جنس آنتی ژن روی مروزوئیت ها است، این انگل ها تغییر شکل می دهند و تمام سعی های سیستم پناه به هدر می رود.

پس جهیز زنهار باید برای مبارزه با هرکدام از لباس های این ویروس و آنتی ژن های جدید آن آماده باشد. به همین دلیل، می توان آلودگی مالاریا را تا چند ماه یا چند سال به تأخیر انداخت. ایمنی درون شرایطی به دست می آید که طیف وسیعی از اسلوب های انگلی آزمایش شوند.

افرادی که در معرض کار بزرگ مالاریای همه گیر بومی فراغت دارند، راه کامل و خطرناکی برای پیوستن بوسیله پناه درون پیش دارند. آسیب پذیرترین قشر نسبت به مالاریا، بالغ ها هستند. ظرفیت کودکان بخاطر چسبیدگی به پناه مؤثر ضدمالاریا پائین است. از طرفی، افرادی که هم قبلا عامل بلای ناگهانی زا را امتحان نکرده باشند، در معرض سربزرگی شدید قرار دارند.محافظت در مقابل مهاجمین

نوبه یکی از موانع توسعه ی استعمار آفریقا تو کشش تاریخ است. این بیماری، نرخ اجل ومیر اروپایی های مهاجر بوسیله آفریقا را به شدت اضافه داده وجود تا جایی که ساحل سیرالئون، گورستان سفیدپوستان لقب گرفت. قیمت مرگ ومیر مالاریا داخل سواحل غربی آفریقا سالانه به بیش از ۵۰ درصد رسیده بود؛ اما با وجود نفقه ی بالای مصون سازی، بدن عزب پس از اغماض چند ماه بدون عفونت، کاملا دربرابر انگل مالاریا آسیب پذیر می شود. درنتیجه جا هایی که کمتر شاهد عالمگیر و همگی انسداد شدن بیماری هستند، بیشتر درون معرض ریسک مرگ ومیر صبر دارند. بوسیله همین دلیل تمام اهالی گشاده دستی از مزایای آلودگی ویروسی منظم آگاه هستند. آلودگی منظم مقاومت بیمار را نسبت به علاج های دارویی بالا می برد (آلودگی منظم مالاریایی باعث می شود سیستم زنهار مسئله بیماری را محدود کند، به همین برهان افراد نیمه ایمن با آلودگی بازگشتی اندک داخل معرض خطر مالاریای قطعی صبر دارند).

کشور پرو سرچشمه ی اولین تداوی مؤثر بیماری مالاریا است. مالاریا با احاله دربند های آفریقایی غربی به قاره ی آمریکا متد یافت و افراد بومی با پوست شجر گنه تب خویشتن را علاج می کردند. در اواسط صد نوزدهم، مصرف لب گنه گنه (کویینن، ماده ای ضدمالاریا درون درخت گنه)، به سرعت بین اروپایی های ساکن آفریقای غربی عرف یافت و نرخ مرگ ومیر تا متجاوز از ۷۵ درصد کاهش یافت.

در قرن بیستم، بدعت داروی جدیدکلروکین همراه با حشره کش هایی قرین DDT قیام جلال در درمان و پیشگیری از نوبه ایجاد کرد. فضاهای داخلی و اجنبی سم پاشی می شدند و مرگ ومیر بر پی نوبه به سرعت کاهش یافت. با افزودن رفاه در اروپا و آمریکای شمالی، تعداد بخشی از افراد در معرض خطر آلودگی قرار گرفتند و کل کشورهای آمریکایی و اروپایی از این بیماری رهایی محسوس کردند؛ اما تو دهه ی ۱۹۵۰، دنیا هنوز با رویای حقیقت کن شدن مالاریا فاصله داشت.

حال با گذشت ده ها سال، دانشمندان متوجه افزایش پایداری انگل های مالاریا نسبت به کلروکین، DDT و داروهای دیگر نشدند. بوسیله تدریج مخالفت با DDT به برهان آثار منفی آن بر محیط و مصونیت مردم و خطر گزیدگی حشرات در نواحی گرمسیر افزایش یافت.

بااین حال، دستاورد این تحول، کاهش بی سابقه ی مرگ ومیر و بیماری بر اثر مالاریا درون مناطق فراخ ی گرمسیری و زیرگرمسیری حیات. داروهای جدید شبیه آرتمیسین در سال ۱۹۷۲ کشف شدند و همراه با دیگر داروهای ضدمالاریا، شدت این مصیبت را کاهش دادند. درون آن زمان تصور می شد مالاریا انقراض ناپذیر باشد بنابراین دانشمندان بیشتر به دنبال مدیریت بیماری بودند تا ریشه کن کردن طولانی آن.



گشاده دستی دومین کشور است که به طور آزمایشی از واکسن جدید نوبه استفاده کرده است

تا اینکه اگر مالاریا سربزرگی صمیمی نداشته باشد، ولی بازگشت ویروس آن منجر به ناچیز خونی، ضعف، گرفتگی عضلات، بیماری جثه های حیاتی، مبصر شدن طحال، ناباروری، سقط جنین، اختلال شناختی، شایعات گویی و آسیب پذیری نسبت به بلای ناگهانی های دیگر می شود. مالاریا طول زندگی و کیفیت زندگی را کاهش می دهد و عوارض اجتماعی و اقتصادی اضافی بوسیله دنبال دارد.

مراقبت از ناسالم و عدم توانایی کار، خانواده ها را بیشتر تو دام فقر گرفتار می کند. طبق محاسبات اقتصاددان ها، علت نمو جمعیت سلبی آفریقا (سالانه یک درصد)، نوبه است. مالاریا بلای ناگهانی فقر است اما عامل فقر هم بوسیله حساب می رود.

با درنظرگرفتن معیارهای مختلف شبیه آب وهوای گرمسیری، تاریخچه ی استعماری و انزوای جغرافیایی، درآمد کشورهایی که در سال ۱۹۵۵ از مالاریا رنج می بردند، عزب ۳۳ درصد از درآمد کشورهای بدون مالاریا تو هر نقطه از جهان است.

بااینکه این بیماری سال ها است بر آدم غلبه کرده، ولی آن ها امید خویشتن را از دست نمی دهند. دولت ها و موسسه های بشردوستانه داخل این سبب بیش تلاش کرده اند. سال گذشته بیل گیتس که مبارزه با نوبه را یکی از اهداف مهم خود می داند، اعلام کرد تقریبا ۴ میلیارد دلار از مؤسسه ی خود و دیگر خیرخواهان را به این مبارزه اختصاص داده است.واکسن نوبه عزب ۴۰ درصد در پیشگیری از آن مؤثر است

بخش زیادی از این تنخواه به استراتژی های پیشگیری از نیش حشرات ازجمله فراهم کردن پشه بندهای استریل و حذف مناطق مستعد و حشره ضربان ازجمله آب های چرب متوقف اختصاص داده می شود؛ اما درکنار این تقلا ها، هوی به تولید واکسن هم افزایش یافته است. تلاش های فراخ ای برای تولید واکسن قیافه گرفت اما بسیاری از آن ها بوسیله دلیل ماهیت فریبنده ی انگل پلاسمودیوم تو وعده ی آزمایش انقراض خوردند.

اولین واکسن اثبات شده ی مالاریاRTS-S، مقاومت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. این واکسن گام مهمی تو مبارزه با این بیماری است که کام به جوهر کن شدن آن را افزودن می دهد. این واکسن بدن را تو معرض یکی از متداول ترین آنتی ژن های موجود روی اسپوروزوئیت صبر می دهد. اسپوروزوئیت ها قبل از متد یافتن به کبد، مدت کوتاهی در خون می مانند.

بااین حال، دانشمندان امیدوار هستند با حمله ی جهیز ایمنی بوسیله این مرحله، مروزوئیت های کشنده ی خون از بین بروند. درون هنگام سال های تولید و آزمایش این واکسن، واکسنی برای مبارزه با هپاتیت B ابتکار شد که خاصیت ایمنی زیاد نواخت دارد. پژوهشگرهای مالاریا غصه تصمیم گرفتند این واکسن را به آنتی ژن اسپوروزوئیت اضافه کنند و سیستم ایمنی را تقویت کنند. این واکسن ۸۷ درصد در حذف اسپوروزوئیت ها مؤثر واقع شده است.

اما دشوار اینجا است که چنانچه یک اسپوروزوئیت از کبد فرار کند و بوسیله لباس مزوروئیت وارد فاز خونی شود، می تواند به سرعت منجر به مسری و تولید نوبه شود. به همین دلیل، پس از یک سال در آزمایش های پزشکی فاش شد تأثیر این واکسن تو پیشگیری از نوبه تنها ۵۰ درصد است که پس از چهار سال به ۴۰ درصد رسید.



ساخت این واکسن فرآیندی بسیار پرهزینه داشت و به اعتقاد بسیاری از منتقدان هزینه ی ساخت این واکسن را می توانستند صرف دسترسی بهتر به درمان دارویی و دروازه بندها کنند. باوجوداین، واکسن جدید نبوغ پیشگیری از هزاران مرگ ومیر را دارد.

WHO نسبت بوسیله این پروژه دلگشا بین است. ماتیشیدو موئتی، رئیس منطقه ی آفریقا در WHO می گوید:نوآوری باعث می شود از انگل مالاریا سبقت بگیریم. بااین حال پیشگیری و توزیع واکسن کاملا محتاطانه ارتکاب شد، برای مثال خزنده امسال پروژه ی واکسیناسیون به عارض وهله ای و تنها در بعضی مناطق غنا، مالاوی و کنیا اجرا شد. چهار دوز مصون ساز هم به برنامه ی واکسیناسیون روتین اطفال درون این کشورها افزودن شده است که از سیستم بهداشتی درمانی نسبتا انعام برخوردار هستند.

از سوی دیگر، در برنامه های آموزشی مختلف مردم از اهمیت واکسیناسیون آگاه می شوند. درصورتی که این روش ها مؤثر واقع شوند، واکسن مالاریا در طی دو سال جهانی خواهد شد. لود اسکورمن، مهتر اقدامات پزشکی جهانی در GSK ده سال گذشته را صرف ترقی ی این واکسن کرده است. او می گوید:آغاز برنامه ی واکسیناسیون، ثانیه ی متجاوز خاص ای برای ما است. متجاوز هیجان انگیز است که ببینیم کارمان به ثمر نشسته است. این روش باید بتواند نوبه را حقیقت کن کند.

ولی او نسبت به دخالت هایی بانگ می دهد که منجر بوسیله کاهش عالمگیر بلای ناگهانی در بعضی مناطق می شوند؛ زیرا ممکن است بیماری باقدرت بیشتری بوسیله آن منطقه بازگردد.

اختراع این واکسن تنها آغاز متد مبارزه با مالاریا است. واکسن های دیگری هم درحال توسعه هستند. برای مثال می توان به واکسنی اشاره کرد که از اسپوروزئیت های کامل مصرف می کند و باید به درون رگ تنقیه شود. این واکسن تأثیر ۱۰۰ درصد خود را در نمونه های آزمایشگاهی ثابت کرده است و سال آینده در جزیره ی بیوکو (از غنای استوایی) تست خواهد شد.

گروهی دیگر از پژوهشگرها بوسیله قفا دگرگونی ژنتیکی حشراتی هستند که در گسترش پلاسمودیوم نقش دارند. در این روش حشرات ضدعفونی می شوند تا دیگر قادر بوسیله حمل انگل نباشند. سال گذشته ده هزار دروازه ی GM در بورکینافاسو توزیع شدند که حامل جهش ژنتیکی بخاطر ضدعفونی کردن وضع ها ماده بودند.

کلینیک های واکسیناسیون در غنا، برای دستور کار ی ایمن سازی منظم نوبه درکنار بیماری های دیگری مثل فلج اطفال و خناک آماده می شوند. هوای گرمسیری با رطوبت اکید و ازدحام درب ها همراه است. آسار در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون بوسیله مالاریا مبتلا شده است، پاسخ داد:بسیاری از افراد زیاد از یک ماه را اینجا گذرانده اند ولی آلوده نشده اند؛ اما اکنون ما واکسیناسیون داریم و می توانیم شاهد پایان مالاریا باشیم.بیشتر بخوانید:هرآنچه درباره واکسن باید بدانیدیافته متاخر: اثبات ارتباط بین روده و مغز تو مصیبت اوتیسمکشف جستن های ژنتیکی جدیدی که موجب اوتیسم می شوندکشف روشی بخاطر نگهداری واکسن بدون نیاز به یخچالاستفاده از ویروس عفونی کننده میمون برای تولید واکسن HIV
  • ۹۸/۰۳/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی