تشریفات کسرا

شاید شنیده باشید که تشکر موجب ابتلابه سرطان می شود یا پیشرفت آن را نوک تیز تر می کند. از بعضی محاسبه این گفته منطقی است. داخل امتداد به این جریان می پردازیم که استعمال شکر چه تأثیری روی ابتلابه سرطان و پیشرفت آن دارد و باید چه نکاتی را در رژیم غذایی خود در دید داشته باشیم. حتما بخوانید:پیشگیری از سرطان با استفاده ۱۳ خوراکی سالمفولیک اسید؛ ۱۷ ماده غذایی بخاطر پیشگیری از سرطان و نقص عضو نوزادراههای پیشگیری از سرطان چیست؟

هریک از سلول های بدن بخاطر تولید کارمایه از قندخون (گلوکز) استفاده می کنند. ولی سلول های سرطانی حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از سلول های غریزی و تندرست گلوکز مصرف می کنند. گلوکز مصرفی در تومورهایی که درون سلول های نازک و بی حالت (پولکی شکل) ریه ها شکل می گیرند، تا اینکه از این استاندارد نیز بیشتر است. این سلول ها بوسیله مقادیر بسیار زیادی از قند حاجت دارند تا بتواند سوخت لازم برای نمو خویشتن را تأمین کنند.

قند موردنیاز سلول های بدن فقط از دسرهای خوشمزه یا نوشیدنی های شکلاتی و شهد که مصرف می کنید، تأمین نمی شود و غذاهایی که روزانه مصرف می کنید نیز دارای قند هستند. قند در موادغذایی مافوق نیز وجود دارد: ثمر ها (فروکتوز) سبزیجات (گلوکز) محصولات لبنی (لاکتوز) کربوهیدرات ها متشابه نان، پاستا و برنج

با ایستا کردن مصرف این موادغذایی چه اتقافی می افتد؟ آیا جهت کند شدن روند ترفیع سرطان می شود یا اصلا اجازه نمی دهد که به سرطان مبتلا شوید؟

تاکنون شواهد چندانی بوسیله دست نیامده است که نشان بدهد رژیم غذایی کم قند خواه ناچیز کربوهیدرات، ظن ابتلابه سرطان را کاهش می دهد. البته یک استثناء وجود دارد و آن نیز سرطان مری است. مری مجرایی است که حنجره را به معده هموار می درنگ. اخیرا مطالعه ای نشان داده است که مصرف شکر و نوشیدنی های شیرین شده می تواند ظن ابتلابه عطارد مری را تا ۷۰٪ یا بیشتر افزایش دهد. آیا عامل اصلی، چاقی است؟



بسیاری از متخصصان و مؤسسه ها از جمله انجمن عطارد آمریکا (American Cancer Society) و مؤسسه ملی عطارد (National Cancer Institute) گمان نمی کنند که شکر انگیزه ابتلابه سرطان می شود. به گفتهٔ آنها دشوار اصلی، چاقی است. سلول های چربی، پروتئین های التهابی را آزاد می کنند که آدیپوکین (adipokine) معروفیت دارند. این پروتئین ها می توانند به DNA آسیب برسانند و تو نهایت انگیزه ایجاد تومور شوند. هرچه سلول های چربی بیشتری داشته باشید، میزان این پروتئین ها همچنین درون بدن شما بیشتر خواهد بود. اضافه وزن یا چاقی، شما را در معرض ابتلابه دست کمینه ۱۳ جنس سرطان، از عموم سرطان سینه، عطارد شش و سرطان روده بزرگ فراغت می دهد. آیا مقصر اصلی، شکر است؟

تعدادی از متخصصان اعتقاد دارند که خود شکر موجب ابتلابه سرطان می شود، نه چاقی شاگرد از آن. یکی از این متخصصان، پژوهشگر برجسته در زمینهٔ سرطان، دکتر لوئیس کنتلی (Lewis Cantley)، مدیر مرکز سرطان Meyer در پزشکی وایل کرنل (Weill Cornell Medicine، واحد تحقیقات پزشکی و مدرسهٔ پزشکی دانشگاه کرنل) داخل نیویورک است.

کنتلی عقیده دارد که بعضی از سرطان ها به برهان سطوح بالای انسولین ابداع می شوند. انسولین هورمونی است که معیار قند خون را کنترل می کند. او می گوید که پژوهش او نشان می دهد «بالا وجود داشتن سطح انسولین می تواند موجب سرطان شود و آنچه سطح انسولین را رفعت می برد، شکر است.» دکتر کنتلی به هیچ وجه تشکر کاربرد نمی کند، زیرا باور دارد که رابطهٔ میان سپاسگزاری و سرطان، فاش و صریح است. چه موادغذایی ای مصرف کنیم؟

حتی اگر خیال می کنید که تشکر نمی تواند موجب سرطان شود، باز هم بهتر است که شکر کمتری کاربرد کنید. پژوهش ها نشان می دهد که حداکثر میزان مصرف روزانهٔ شکر در زنان ۶ ملاقه چای خوری و تو مردان نیز ۹ قاشق چای خوری است. البته بیشتر آدم در امریکا حدود ۲۲ قاشق چای خوری در روز سپاس مصرف می کنند؛ یعنی کاربرد شکر آنها در کشش سال حدود ۵۹ کیلوگرم است. کنتلی می گوید این یعنی بسیاری از مردم آمریکا همیشه سطح انسولین فوقانی دارند و این قضیه خطر ابتلابه سرطان در آنها را پشته می برد.

طبیب Peiying Yang، پژوهشگر سرطان و استادیار در مرکز سرطان ام.دی. اندرسون (M.D. Anderson) در هیوستون تگزاس نیز با این رویت موافق است. او می گوید: «به نظر من بسیار عجیب است که کاهش مصرف شکر موجب کاهش کار بزرگ ابتلابه عطارد نشود. کاملا قانون دان است که کاربرد قندهای افزوده شده ای مانند شربت ذرتِ (corn syrup) دارای فروکتوز رفعت تو نوشیدنی های بدون الکل، چای های شیرین شده، نوشیدنی های ورزشی و موادغذایی فرآوری شده و همچنین شکلات ها، بیسکویت ها، بستنی و غلات صبحانهٔ شیرین شده را محدود کنیم.»

حکیم یانگ درون پاسخ به این سئوال که آیا مصرف میوه ها اشکالی ندارد (زیرا که بسیاری از میوه ها فروکتوز فوقانی دارند) می گوید: «مصرف محصول ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی طبیعی اشکالی ندارد. اما میزان مصرف میوه ها باید کمتر از سبزیجات باشد. چنانچه مقیاس کاربرد توصیه شدهٔ ثمر و سبزیجات، ۵ وعده داخل روز باشد، مشت کم باید ۳ وعدهٔ آن شامل سبزیجات باشد.» بپا چه مواردی باشیم؟



کنترل و پیگیری تمام قندی که مصرف می کنید، متجاوز شاق است. بمنظور قند در خوراکی هایی وجود دارد که هرگز انتظارش را ندارید، خوراکی هایی شبیه سوپ، سس سالاد، کره بادام زمینی، ماست، سس کچاپ، سوپ خط سیر دوسر فوری، شیر مغزها (مانند شیر بادام) و هات داگ. تو بیشتر موارد روی برچسب این خوراکی ها حتی نامی از سپاسگزاری (ساکاروز) همچنین آورده نمی شود.

بیش از ۶۰ صیت برای سپاسگزاری و قند افزوده شده وجود دارد. بعضی از این نام ها مانند مالتوز، دکستروز و گلوکز به «اوز» ختم می شوند. به طور کلی باید مراقب موارد زیر نیز باشید: شهد ثمر شربت خواه انگبین ذرت، برنج و درخت افرا شهد ملاس (Molasses، عصاره ای غلیظ، تیره و چسبناک و محصولی جانبی در روانی تهیهٔ شکر از چغندرقند یا نیشکر) شیره یا عسل آگاوه (Agave)

ممکن است که این شیرینی ها تندرست خیس از ساکاروز به دیدن برسند، ولی همهٔ آنها برای سلول های بدن صرفا سپاسگزاری هستند. داخل دنباله بخوانید: راههای پیشگیری از سرطان چیست؟

مقالات صوتی مجموعه صوتی رژیم و تناسب اندام با نکات ورزشی و تغذیه ای این مجموعه، اندامی قابل و دوست داشتنی داشته باشید.

17000تومان 14000تومان مشاهده محصول
  • ۹۸/۰۲/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی