تشریفات کسرا

این روزها خوردن استیک در کشور ما بیش از گذشته عرف علنی کرده است. باتوجه به اینکه استیک از گوشت تهیه می‌شود، ارج فوقانی دارد. بنابراین بیش مهم است که با دانستن انواع برش‌های گوشت و مقیاس پخت آنها از خوردن استیک لذت ببریم. در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع استیک و میزان پخت آنها بیشتر آشنا کنیم. چنانچه شما هم مشتاق استیک هستید، با ادامهٔ این پیغام همراه شوید. حتما بخوانید:انواع کباب ایرانی؛ ۱۱ سنخ کبابی که باید حتما امتحان کنیدانواع پاستا؛ ۲۵ پاستای محبوب داخل طولانی دنیاسالم‌ترین فست‌فودهای دنیا؛ ۱۰ فست‌فود خوشمزه و سالم انواع استیک از شمارش برش گوشت ۱. استیک هَنگر (استیک سلاخ)



استیک هنگر از شکاف ماهیچهٔ متصل بوسیله دیافراگم تهیه می‌شود. بجهت این عضله به هیچگاه استخوانی متصل نیست، بوسیله آن ماهیچهٔ معلق نیز می‌گویند. این بخش از گوشت از لحاظ ظاهر و بافتن قرین به گوشت پهلوی گاو است. باید مبدا این قسمت از گوشت طعم‌دار شده و پس ازآن روی گریل یا باربیکیو خبره شده و درنهایت بریدن داده شود. استیک هنگر بسیار خوشمزه است و به‌تازگی تو رستوران‌ها رله خاصی برای خویشتن باز کرده است. یکی از دلایلی که بوسیله این استیک، استیک سلاخ گفته می‌شود، این است که قصاب‌ها این قسمت از گوشت را معمولا برای خودشان نگه می‌دارند. ۲. استیک لندن برویل



داخل سوپرمارکت‌های برخی کشورها برش‌هایی از گوشت با عنوان لندن بروبل فروخته می‌شود. این داخل حالی است که لندن برویل درواقع روشی برای پختن استیک تقدیر پیاده شدن است. به‌خاطر لیف فیبری و سخت‌تر گوشت پهلو باید مقدمه آن را بخاطر چند زمانه داخل مواد مختلف خواباند و پس ازآن تا درجهٔ پخت مبتدی یا ریر (کم‌پخت) تا خام مایل بوسیله متوسط یا مدیوم ریر (پخت متوسط) پخت و سپس تکه‌تکه کرد. مبدأ این سیاق برضد نامش شهر لندن نیست. بلکه این وضع تهیه استیک مربوط به آمریکای شمالی است. ۳. استیک یک دقیقه‌ای (حبه‌ای)



استیک یک دقیقه‌ای از شکاف نازک بخش سرینی یا راستهٔ گاوی تدارک می‌شود که کوبیده شده باشد. این استیک کثرت سریع روی ماهیتابه خواه تابه آماده می‌شود و اغلب همراه با استیک مرغ سرخ‌شده و استیک سوئیسی سرو می‌شود. ۴. استیک پورترهاوس



استیک پورترهاوس شبیه به استیک تی-بُن است. با این تباین که استیک پورترهاوس نسبت به تی-ماخذ مقدار بیشتری فیله دارد و باید حداقل ۳٫۱ سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. استیک پورترهاوس از استیک‌هایی است که استخوان درون آن وجود دارد و از برش اندکی از گوشت کمر گاو تهیه می‌شود. در این برش که قرین به واژه T انگلیسی است، قدری از راسته و اندکی از فیله وجود دارد. وزن استیک پورترهاوس بین ۹۰۰ تا ۱۱۵۰ گرم است. ریشهٔ اشتهار استیک پورترهاوس محل بحث است. اما براساس اعلام دیکشنری انگلیسی آکسفورد ریشهٔ این نام به مالکین پورترهاوس منهتن در قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. برای تهیهٔ استیک پورترهاوس به ادویه بخشی احتیاج بوده و بهتر است این استیک را به‌روش گریل، کبابی یا روی تابه تهیه کرد. ۵. استیک دنده



استیک کنگره از استیک‌های محتوی استخوان است. استیک دنده در فرانسه با عنوان entrecote (یعنی بین دنده‌ها) شناخته می‌شود و از غذاهای متداول در غذاخوری‌های کوچک محلی است. گریل‌کردن و پختن روی تابه از رایج‌ترین روش‌های تهیهٔ استیک دنده است. ۶. استیک ریب-آی



استیک ریب-آی (دلمونیکو یا استیک اسپنسر) یک استیک عاری استخوان از شکاف گوشت بین دنده‌های گاو است. این استیک چربی زیادی دارد و یک از آبدارترین برش‌های گاو بخاطر تهیهٔ استیک است. استیک ریب-آی بافت سخت‌تری نسبت به فیله دارد. بسیاری از طرفداران استیک این لیف گوشت را ترجیح می‌دهند. معمولا استیک ریب-آی را با نمک و فلفل سیاه طعم‌دار می‌کنند. نیز مصرف از برخی گیاهان و سایر ادویه‌جات نیز برای طعم‌دارکردن آن رایج است. استیک ریب-آی را باید روی حرارت خشک و شدید و تا میزان پخت مدیوم ریر پخت. ۷. استیک راسته



راسته در بین کمر و منطقهٔ سرینی گاو صبر داشته و از آن استیک‌های متنوعی تهیه می‌شود.

قسمت پایینی بازار داخل نزدیکی قلوه‌گاه و ساعد صبر داشته و محبوبیت کمتری دارد. قسمت پایانی راسته طعم انعام دارد اما مقدار تردی آن متجاوز کمینه از قسمت فوقانی راسته است. بسیاری از گوشت‌های آماده در سوپرمارکت‌ها از قسمت پایینی راسته تهیه می‌شوند. حتما بخوانید: طرز تهیه پیراشکی گوشت؛ غذایی محبوب ارزان میهمانی‌ها

قسمت بالایی راسته در زیر فیله قرار داشته و طعم بسیار دهش دارد. اما بافت این قسمت از راسته برای استیک‌دوستان مطلوب‌تر بوده و بهتر طعم‌دار می‌شود. قسمت فوقانی بازار از بریدن ریب-آی ارزان‌تر بوده و از برش‌های محبوب برای تهیهٔ استیک محسوب می‌شود. گوناگون استیک از رویت مدل پخت

برای دانستن مقیاس کافی پخت استیک باید ابتدا گوشت تازه کار را بشناسید. آشنایی با بریدن گوشت و تغییرات آن در حین پخت دستیار می‌کند تا استیک را به‌ اندازهٔ کافی بپزید. مطلع بهتر است گوشت خام را در دستان‌تان خمود و بافتن آن را لمس بکنید. گوشت خام، لیف نرم و اسفنجی داشته و قسمت‌های روغن آن سفت‌تر هستند. تو طی پخت، گوشت سفت‌تر شده و سپس قسمت‌های میانی آن نیز سفت‌تر می‌شوند. همچنین چربی گوشت نرم‌تر شده و تا حدی ذوب می‌شود.

آشنایی با بافت گوشت پس از پخت یکی از نیکوترین راه‌ها برای دانستن میزان کافی پخت گوشت است. بنابراین بادقت به گوشت داخل ثانیه پخت نگاه کنید تا بتوانید گوشت را به حد کافی بپزید. ۸. استیک بی تجربه خواه رِیر (Rare)



افرادی که خویش دارند گوشت‌شان نزدیک به خام و کم‌پخت باشد، ترجیح می‌دهند استیک‌شان در این اندازه بپزد. برای داشتن استیک با پخت تازه کار باید داخل گوشت گرم شده و قسمت‌های قلب آن به رنگ قهوه‌ای دربیاید. همچنین قسمت‌های مرکزی گوشت باید قرمز واضح باشد. بافت گوشت پس از پخت باید مثل گوشت نپخته بطی ء باشد، ولی سطح آن به رنگ قهوه‌ای تو بیاید.

برای تهیهٔ یک استیک یک اینچی (۲٫۵ سانتی‌متری) با پخت تازه کار باید گوشت را به‌مدت ۵ دقیقه روی گریل داغ قرار بدهید. سپس آن را برگردانید و جانب دیگرش را به‌مدت ۳ دقیقه بپزید. دمای سرنوشت تویی گوشت باید به ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجهٔ فارنهایت (۵۰ تا ۵۵ سانتی‌گراد) برسد. ۹. استیک با پخت بین تازه کار و متوسط یا مدیوم ریر (Medium Rare)



بیشتر توصیه می‌شود استیک را بوسیله میزان مدیوم بپزید. حتی زمانی که از آشپزهای حرفه‌ای بپرسید که دوست دارند استیک‌شان چه پختی داشته باشد، اغلب آنها این میزان پخت را گزینش می‌کنند. برای پختن گوشت تا نمونه مدیوم ریر باید سرنوشت مرکزی گوشت گرم شده و در آن به رنگ صورتی با رگه‌های نازکی از رنگ قرمز در بیاید. گرداگرد گوشت باید به‌خوبی قهوه‌ای شده و دو سطح آن که روی حرارت فراغت دارد به اثر جزیی کاراملی تا قهوه‌ای تیره با مدال خط‌های صفحهٔ گریل دربیاید. زمانی که به در گوشتی تنگ کردن هوشیار کردید که با این وضع کاردان شده بود، باید فورا به‌ حالت بدوی برگردد.

برای تهیهٔ یک استیک یک اینچی باید گوشت را به‌مدت ۵ دقیقه روی گریل قرار بدهید. بعد آن را برگردانید و سمت دیگرش را به‌مدت ۴ دقیقهٔ دیگر بپزید. دمای سرنوشت مرکزی گوشت باید به ۱۳۰ تا ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۵ تا ۵۷ سانتی‌گراد) برسد. ۱۰. استیک با پخت متوسط خواه مدیوم (Medium)



اگر می‌خواهید برای عدهٔ نسبتا اضافی استیک ثابت قدم کنید، ما این درجه از پخت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گوشت با پخت متوسط باید لایهٔ نسبتا کلفتی از ته رنگ صورتی در وسط داشته باشد. اما بیشتر تقدیر تویی آن باید بوسیله فام قهوه‌ای درآمده باشد. اطراف گوشت باید بوسیله رنگ قهوه‌ای پررنگ دربیاید و دو سطح گوشت باید اثر جزیی تیره‌ای داشته باشد (ولی سیاه نشود). لیف گوشت داخل حالت پخت متوسط سفت است.

برای پخت متوسط یک برش گوشت با کلفتی یک اینچ باید گوشت را به‌مدت ۶ دقیقه روی گریل مشتعل قرار بدهید. سپس آن را برگردانید و به‌مدت ۴ دقیقه طرف دیگر آن را بپزید تا دمای قسمت مرکزی آن به ۱۴۰ تا ۱۵۰ درجهٔ فارنهایت (۶۰ تا ۶۵ سانتی‌گراد) برسد. ۱۱. استیک با پخت بین متوسط و کاملا ورزیده یا مدیوم وِل (Medium Well)



این معیار از پخت گوشت ارزان افرادی است که حساس‌اند و دوست ندارند رنگ جزیی قرمز در مرکز گوشت‌شان بود داشته باشد. اگه بتوانید کسی را متقاعد کنید که به‌جای استیک کاملا پخته، استیک با این میزان پخت را مراد کند، بوسیله هر دوی خودتان لطف کرده‌اید. استیک با پخت مدیوم وارسته باید عزب یک رگهٔ نازک از رنگ صورتی تو وسط خود داشته باشد. سطح گوشت باید به رنگ قهوه‌ای پیچیده داخل بیاید و قسمت‌های بالا و پایین گوشت کاملا به فام پیچیده دربیاید. این استیک کاملا سفت است، ولی قسمت‌های مرکزی آن قدری نرم‌تر است.

بخاطر پخت مدیوم ول یک برش گوشت با ضخامت یک اینچ باید گوشت را به‌مدت ۷ دقیقه روی گریل داغ قرار دهید. سپس آن را برگردانید و به‌مدت ۵ دقیقه دیگر آن را بپزید تا دمای قسمت مرکزی آن بوسیله ۱۵۵ تا ۱۶۵ درجهٔ فارنهایت (۶۸ تا ۷۴ سانتی‌گراد) برسد. ۱۲. استیک کاملا خبره خواه افسون شده (Well)



بیشتر افراد می‌گویند که این میزان پخت مخصوص کسانی است که استیک‌خور نیستند. فارغ از درستی این ادعا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند استیک خود را با این استاندارد پخت تمایل کنند. بنابراین دانستن پخت کامل استیک همچنین بسیار مهم است. پختن استیک با این درجه سخت‌تر از سایر روش‌هاست.

بااینکه نباید تو قسمت مرکزی این گوشت هیچ اثری از رنگ قزل یا صورتی گوشت مشاهده شود، ولی باید آن را تا حدی بپزید که سطح آن نسوزد. قسمت‌های داخلی این استیک باید بوسیله فام قهوه‌ای دربیاید، ولی خارج آن نسوزد. این استیک هنگام لمس‌کردن کاملا سفت است.

برای پخت تمام یک بریدن گوشت با ضخامت یک اینچ باید گوشت را به‌مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی حرارت متوسط گریل قرار بدهید. سپس آن را برگردانید و به‌مدت ۵ دقیقه دیگر آن را بپزید تا دمای قسمت مرکزی آن بوسیله ۱۷۰ درجهٔ فارنهایت (۷۷ سانتی‌گراد) یا بیشتر برسد. در دنباله بخوانید: انواع پیتزا؛ چند نوع پیتزا داریم؟
  • ۹۸/۰۲/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی